Otomotiv devi çok indirim yapınca hisseleri çakıldı

2 Eylül 2025

Çin’in elektrikli otomobil devi BYD, agresif indirim kampanyalarının bedelini ağır ödedi. Kıyasıya rekabetin yaşandığı pazarda fiyatları aşağı çekerek satış hacmini artırmaya çalışan şirket, kârlılığında sert bir darbe aldı. Çeyreksel bazda yüzde 30 düşüş açıklayan BYD’nin Hong Kong’daki hisseleri, haberin ardından yüzde 8’e kadar geriledi.

BEKLENTİNİN ALTINDA KALDI

Yurtdışı satışlarını artırmasına rağmen BYD’nin 30 Haziran’a kadar olan üç aylık dönemde net geliri 6,36 milyar yuan (892 milyon dolar) oldu. Bu rakam, analistlerin öngördüğü artış beklentisinin altında kaldı. Yoğun indirim kampanyaları, BYD’nin brüt kâr marjını 2024’ün ilk yarısında yüzde 18,8’den yüzde 18’e çekti. Buna rağmen şirket, Geely ve Chery gibi rakiplerinin önünde yer alarak sektördeki en yüksek marjlardan birini koruyor.

“ÇİN MALI” İMAJI

Shenzhen merkezli marka, kârlılığı baskılayan nedenler arasında “endüstri suistimalleri” ve “aşırı pazarlamayı” gösterdi. Ancak BYD’nin son yıllarda fiyat savaşlarının öncüsü olması dikkat çekici. Şirket, 2023’ten bu yana birçok kez fiyat indirimi başlatmış, son kampanyası ise hükümetin otomobil üreticilerini “çılgın rekabet” konusunda uyarmasına neden olmuştu. Yetkililer, bu durumun tedarik zincirine ve “Çin Malı” imajına zarar verebileceği uyarısında bulundu.

BİR TARAFTAN BÜYÜDÜ BİR TARAFTAN TÖKEZLEDİ

BYD’nin bu tökezlemesi, küresel pazarlarda hızla büyüdüğü bir döneme denk geldi. Brezilya, Avustralya, Singapur ve Avrupa’da güçlü satışlar yapan şirketin yurtdışı gelirleri, yılın ilk altı ayında yüzde 50 artışla 135,4 milyar yuana ulaştı.

Araştırma şirketi Sanford C. Bernstein, yayımladığı notta marj daralmasını “rekabetin izleri” olarak nitelendirdi. Analistler, artan tanıtım harcamalarının beklenen hacim büyümesini getirmediğini, yükselen sermaye giderlerinin de kâr marjlarını daha da baskıladığını vurguladı.