Hazır Giyim Sektöründe Değişim ve Zorluklar
Son 3 yılda yaklaşık 170 bin kişilik istihdamını kaybeden ve konkordato haberleriyle gündeme gelen hazır giyim sektörü, 2026’yı kayıp yıl olarak değerlendiriyor. Ancak çıkış arayışlarındaki gözlerin çevrildiği ABD pazarı, yüksek enflasyon ve maliyetler nedeniyle kaybedildi. Sektör temsilcileri, Türkiye’nin ölçek ve altyapı olarak, Çin’den ayrılmak isteyen üreticiler için aranılan bir profil olmasına rağmen, markaların üretimlerini Mısır’a taşımayı tercih ettiğini belirtiyor.
‘TÜRKİYE UÇARDI’
Uluslararası Hazır Giyim Federasyonu (IAF) Başkanı Cem Altan, Türkiye’de üretim arayışının maliyet ve enflasyon engeline takıldığını belirterek durumu şu şekilde özetliyor: 2005 yılında kotalar kalktığında, ABD’li alıcılar Çin müşterisi oldu. Şimdi yeni alıcılar Türkiye’yi tanımıyorlar. Enflasyon ve pahalılık sorunları nedeniyle Türkiye’ye gelip Türk şirketlerinden üretimlerini Mısır’a taşımalarını istiyorlar. Enflasyonla mücadele nedeniyle zor durumdayız.
Altan ayrıca, Çin’den ayrılmak isteyen diğer ülkelerin Türkiye’yi potansiyel bir üretim yeri olarak gördüğünü ve Türkiye’nin avantajlı bir konumda olduğunu belirtiyor.
Eski Firmalar Kapatıyor ve Çekiliyor
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Eş Başkanı Ümit Özüren, aile işletmeleri şeklinde büyüyüp güçlenen hazır giyim üreticilerinin artan maliyetler yüzünden sektörden çekilmeye başladığını ifade ediyor. Özüren, sektörde gelecek görmeyen firmaların kendi sermayeleriyle işçilerinin haklarını ödeyerek sektörden ayrıldığına dikkat çekiyor.
10 Milyar Dolarlık Üretim Kapasitesi Atıl Durumda
Özüren, sektörün son 3 yılda 4 milyar dolarlık ihracat, 2 milyar dolarlık iç pazar ve ilave yatırım potansiyeliyle 10 milyar dolarlık bir kapasite kaybı yaşadığını belirtiyor. Ayrıca son 3 yılda yaklaşık 170 bin kişinin sektörden ayrıldığını aktarıyor. Özüren, sektör için umudun 2026’ya kadar ertelendiğini ve Avrupa’da satılık pek çok markanın olduğunu, devlet teşvikleriyle oluşturulacak ortak girişim gruplarının sektöre yeni bir ivme kazandırabileceğini ifade ediyor.